مقاله ها

طرز تهیه خاچاپوری، صبحانه محبوب بین المللی

طرز تهیه خاچاپوری

خاچاپوری غذای ملی گرجستان است که از نان پر از پنیر تهیه می شود. به شکل های مختلف قالب می زنند و وسط آن از تخم مرغ، پنیر و سایر مواد پر می شود. این غذای خوشمزه یکی از غذاهاییست که می توانید با لبنیات تهیه کنید. خاچاپوری این صبحانه رستورانی را در منزل با در دسترس ترین مواد بپزید. برای متنوع و جذاب کردن وعده صبحانه خاچاپوری انتخاب خوبی برای کودکانی است که از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند. این صبحانه مقوی را در کنار خانواده میل کنید و از خواص بی نظیر لبنیات بهره ببرید. در ادامه طرز تهیه خاچاپوری را برای شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای ۴ نفر

آرد سفید ۳ لیوان
آب سرد۱ و ¼ لیوان
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری 
نمک ۱ قاشق چایخوری 
شکر ۱ قاشق غذاخوری 
روغن ۳ قاشق غذاخوری 
پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم
پنیر خامه ای ۳۰۰ گرم
تخم مرغبه میزان لازم
تخم مرغ برای رومال۱ عدد 
کنجدبه میزان لازم
نمک، پودر سیر و پولبیبربه مقدار لازم

طرز تهیه خاچاپوری 

مرحله اول تهیه خمیر خاچاپوری:ابتدا برای تهیه خاچاپوری خوشمزه و مقوی خمیر آن را آماده می کنید. آرد درون الک می ریزید، سپس در کاسه ای مناسب الک می کنید. سپس ترکیب نمک، خمیر مایه فوری و شکر را به آرد الک شده اضافه می کنید و خوب مخلوط می کنید. حالا باید آب سرد را به مواد خشک اضافه کنید و کاملا ورز دهید تا خمیری لطیف و نرم بدست بیاید که به دست نمی چسبد. در صورتی که خمیر خشک بود می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید. اینجای کار نوبت اضافه کردن روغن به خمیر است. برای اینکه روغن به خورد خمیر شود باید خوب ورز دهید. خمیر را روی سطح کار قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه ورز دهید تا خمیر یکدست شود. برای به عمل آمدن خمیر باید روی آن را یک کاسه شیشه ای قرار دهید و با پارچه نخی بپوشانید و اجازه دهید خمیر استراحت کند. 

مرحله دوم تهیه مواد خاچاپوری: پنیر پیتزا و پنیر خامه ای را درون کاسه ای مناسب بریزید. مقداری نمک، پودر سیر و پولبیبر به مواد اضافه می کنید. سپس مواد را مخلوط می کنید و در یخچال قرار می دهید. پس از سپری شدن یک ساعت زمان، حجم خمیر دو برابر شده است. خمیر را دوباره ورز می دهید تا پف اضافی آن گرفته شود. خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم می کنید و چانه می‌گیرید. هر چانه را با وردنه به صورت بیضی شکل می دهید و خمیر را باز می کنید. خمیر را از دو طرف کمی رول می کنید. حالا باید ابتدا و انتهای خمیر را به هم نزدیک کنید و به هم بچسبانید. در نهایت خمیر باید شکلی شبیه به قایق به خود بگیرد. مواد پنیری که در یخچال گذاشته بودید را درون خمیر میریزید. سپس تخم مرغ را درون کاسه ای هم می زنید تا یکدست شود. برس مخصوص را به تخم مرغ آغشته می کنید و روی لبه های جمع شده خمیر می مالید و مقداری کنجد روی این قسمت می پاشید. روی خمیر ها را با کیسه فریزر می پوشانید تا به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند. فر را روی درجه حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد قرار می دهید و اجازه می‌دهید تا کاملا فر گرم شود. در مدت ۲۰ دقیقه فر گرم می شود. اکنون می توانید سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیرها را روی آن قرار دهید. سینی را در طبقه وسط فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه نانها در فر بمانند تا اطراف آنها طلایی شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه نان را از فر خارج کنید. وسط نان و مواد پنیری را گود کنید و تخم مرغ ها را وسط نان ها اضافه کنید. دوباره آن ها را درون فر بگذارید و مدت ۱۰ دقیقه در فر بمانند تا تخم مرغ ها کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان خاچاپوری شما آماده است می توانید در اندازه دلخواه برش بزنید و در وعده صبحانه نوش جان کنید.

سخن آخر 

همانطور که میدانید پنیر خواص بی نظیری دارد و این خواص باعث شده در سراسر دنیا طرفداران بسیاری داشته باشد. پنیر خامه ای به دلیل بافت نرم و لطیفی که دارد در پخت انواع غذاها کاربردی است. همچنین طعم و عطر خوشایند این ماده غذایی مغذی باعث شده در وعده های مختلف نقش بسزایی داشته باشد. با توجه به کلسیم، فسفر و پروتئین سرشار پنیر خامه ای انتخاب مناسبی برای رشد کودکان و شادابی آنهاست. پنیر پیتزا نیز به دلیل خوشمزگی جای خود در سفره های ایرانی باز کرده است و به همین خاطر خیلی از کودکان را راغب به غذا خوردن می کند. اما فراموش نکنید پنیر پیتزا نیز غنی از انواع ویتامین ها و پروتئین هاست. خاچاپوری این غذای ساده اما مقوی را در کنار خانواده میل کنید و از طعم بی نظیرش لذت ببرید.

از همراهی شما در این محتوا نهایت تشکر و قدردانی را داریم. لبنیات نوبر را در پیج اینستاگرامی novbar_dairy دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *