مقاله ها

معجزه مصرف روزانه لبنیات

آیا از خواص فوق العاده مصرف روزانه لبنیات خبر دارید؟ آیا می دانید خوردن شیر یکی از توصیه های پزشکان برای سلامتی است؟ با توجه به اینکه کلسیم مهم ترین ماده موجود در شیر است، بهترین محرک برای استحکام استخوان و دندان محسوب می شود اما در ایران برخلاف کشورهای دیگر مصرف این ماده پرفایده بسیار پایین تر است. این امر باعث نگرانی بسیاری از افراد شده است. کارخانه جات لبنیاتی نیز به این نکته توجه ویژه ای دارند و تلاش می کنند با بهره گیری از بروز ترین دستگاه های استریلیزه از شیر گاو، محصولات لبنی با کیفیت و خوش طعم و مزه تهیه و تولید کنند. این فراورده های لبنی منبع غنی از پروتئین، کلسیم و انواع ویتامین ها هستند، که منشا حیوانی دارند و برای ما انسان ها دارای ارزش غذایی بالایی هستند. همانطور که می دانید در گذشته بخش مهمی از رژیم غذایی انسان ها را لبنیات تشکیل میداده است و هم اکنون نیز بسیاری از مناطق از این منبع پر خاصیت به عنوان وعده اصلی غذایی استفاده می کنند، تا انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه داشته باشند. برای آشنایی کامل با فواید مصرف لبنیات با ما همراه باشید.

لبنیات شامل چیست؟

آن دسته از محصولاتی که از پایه شیر تهیه می شود محصولات لبنی گفته می شود. شیر و مشتقات آن که شامل: دوغ، ماست، پنیر، کشت، خامه، کره و… همگی لبنیات محسوب می شود. در کارخانه های لبنیاتی این محصولات در انواع مختلف، با طعم های متنوع و در بسته بندی هایی چون بطری های شیشه ای، پلاستیکی، تتراپک عرضه می شود. همچنین پنیر ها به صورت قالبی، رنده شده و ورقه ای ارائه می‌گردد. همانطور که می دانید مصرف لبنیات برای بدن بسیار ضروری است؛ به طور مثال ماست برای سلامت گوارش بسیار مفید است، همچنین پنیر می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت محسوب شود، کره و خامه به دلیل کالری بالا برای وعده صبحانه بسیار مناسب است تا شروع روز را پرانرژی شروع کنید.

فواید خوردن روزانه شیر

از فواید اعجاب انگیز شیر گاو می توان به جلوگیری در پوکی استخوان و دندان با دارا بودن مقادیر بالایی کلسیم و ویتامین دی اشاره کرد. شیر با داشتن منیزیم، فسفر، آهن، انواع ویتامین های گروه B یکی از کامل ترین مواد غذایی محسوب می شود که در کنترل اشتها، پیشگیری از ابتلا به دیابت، جلوگیری از فراموشی، سلامت قلب، کاهش استرس و افسردگی، جلوگیری از سرطان و داشتن پوستی شاداب و زیبا نقش بسزایی دارد. با وجود فواید ذکر شده هرگز از خوردن روزانه شیر امتناع نکنید، با نوشیدن یک لیوان شیر در روز و یا مصرف غذاهایی که با شیر تهیه می شوند می توانید سلامت بدن خود را تضمین کنید.

روزانه چقدر ماست بخوریم؟

متخصصان تغذیه توصیه می کنند مصرف روزانه شیر و ماست و دیگر محصولات لبنی را به طور منظم در سبد روزانه خود قرار دهید؛ زیرا پوکی استخوان در جوانان نیز شایع شده است و اگر به طور منظم لبنیات مصرف نکنند به زودی شاهد تعداد بیشمار جوانان با پوکی استخوان خواهیم بود. یک لیوان شیر معادل یک لیوان ماست است پس می‌توان این دو را باهم جایگزین کرد. دو لیوان دوغ نیز به اندازه یک لیوان شیر و همچنین سه چهارم یک لیوان کشک به اندازه یک لیوان شیر جایگزین خوبی هستند و مقادیر مواد معدنی مساوی دارند. پس برای افرادی که به شیر حساسیت دارند، ماست می‌تواند بهترین گزینه باشد که در کنار انواع غذاها طعم دلپذیری به آنها می بخشد.

میزان مصرف شیر در بزرگسالان

با توجه به اینکه شیر یک‌ منبع غذایی مفید برای بدن محسوب می شود، می‌توان آن را یک غذای کامل تلقی کرد. این نوشیدنی مفید مواد مغذی را در زمانی که انرژی بدن کاهش یافته به بدن می‌رساند و بدن را پر انرژی و سرحال می کند. مصرف شیر در صبح می تواند انرژی لازم را برای انجام کارهای روزانه به شما ببخشد و نوشیدن این ماده شگفت انگیز در عصر برای سالمندان برای افزایش قدرت بدنی آنها بسیار مفید است. یک محرک عالی برای افزایش انرژی کودکان در عصر محسوب می شود و برای  بالا بردن تمرکز آنها هنگام درس خواندن بسیار مفید است. افرادی که ضعف بینایی، بدن درد، سنگ کلیه دارند، مصرف شیر به درمان این دردها بسیار کمک می کند. همچنین بعد از وعده غذایی باعث تسهیل در هضم غذا می شود و مصرف این نوشیدنی قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب و داشتن خوابی عمیق بسیار کمک کننده است. مصرف روزانه شیر را می‌توان به گروه های مختلف سنی تقسیم کرد: کودکان ۲ تا ۳ ساله می‌توانند تا ۲ لیوان در روز شیر بنوشند. کودکان ۴ تا ۸ ساله ۲/۵ لیوان شیر در روز می‌توانند بنوشند. نوجوانان با توجه به سن رشد آنها، خوردن روزانه شیر از اهمیت بالایی برخوردار است تا ۳ لیوان شیر می‌توانند مصرف کنند. افراد میانسال و سالمند نیز تا ۲ لیوان مجازند شیر بنوشند. برای خانم های شیرده و باردار نیز توصیه می‌شود در روز ۴ لیوان شیر مصرف کنند.

میزان مصرف شیر در ورزشکاران

امروزه بسیاری از ورزشکاران برای عضله سازی به سراغ شیک های پروتئینی مختلف می روند که آسیب های جبران ناپذیری برای بدن آنها دارد. با وجود اینکه شیر یک منبع پروتئینی کامل برای افزایش عضله است چرا محصولات غیر طبیعی و مضر استفاده کنید؟ با تحقیقات فراوان متخصصان دریافته اند مصرف یک لیوان شیر در روز برای ورزشکاران و ورزش دوستان بهترین گزینه برای حجم دهی به عضلات است.  پادشاه مایعات یا همان شیر انتخاب خوبی برای بعد از هر جلسه ورزشی است تا بدن بتواند انرژی از دست رفته را بازیابد و مواد مغذی مورد نیاز را به بدن برساند. بر خلاف عقیده اشتباه برخی ها شیر چاق کننده نیست و به چربی سوزی ورزشکاران کمک شایانی می کند.

توصیه آخر

با توجه به نکات گفته شده از مصرف روزانه لبنیات غافل نشوید. با وجود محصولات لبنی متنوعی که در بازار عرضه می شود، از نظر کیفیت و سلامت نیز از استاندارد بالایی برخوردار هستند، بدون نگرانی از شیر و مکمل های با کیفیت آن استفاده کنید تا معجزه سلامتی با اکسیری به نام لبنیات به بدنتان هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *