غير مصنف

آن چیزی که باید درباره کره حیوانی بدانید!

کره حیوانی

کره یکی از محصولات لذیذ و محبوب در بین محصولات لبنی است که از گذشته تا کنون مورد مصرف مردمان بسیاری از کشورها به خصوص ایران، هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و مدیترانه قرار گرفته است. این محصول از چربی ها و پروتئین های موجود در خامه و شیر ایجاد می شود. بیشتر کره ها بر پایه شیر گاو تولید شده به همین دلیل طعمی خاص و منحصر به فرد دارند. اخیراً مطالعاتی انجام شده مبنی بر اینکه محصولات لبنی پرچرب مثل کره می توانند احتمال چاقی، مشکلات قلبی و دیابت را کاهش دهند، به همین‌ خاطر طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. کره حیوانی نیز جزء این محصولات است که فواید بسیاری را دارا می باشد. به طور دقیق می توان گفت کره حیوانی ۸۲ درصد چربی ۱۶ درصد، آب و ۲ درصد املاح معدنی دارد، به همین خاطر سرشار از انرژی است. ترکیبات شیمیایی آن باعث می شود دیر هضم باشد و از گرسنگی زود هنگام جلوگیری کند. برای افرادی که فعالیت های بدنی سخت انجام می دهند گزینه مناسبی است این تنها قسمتی از فواید بیشمار کره حیوانی می باشد. در ادامه با خواص کره حیوانی بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی با فواید بی نظیر کره حیوانی

۱. یک کره حیوانی علاوه بر این مقادیری چربی ویتامین A، مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم را دارا می باشد. این مواد برای میانسالان و سالمندان منبع بسیار مناسبی برای جلوگیری از از پوکی استخوان است.

 ۲. به دلیل چربی موجود در کره حیوانی گزینه مناسبی برای افزایش وزن افراد خواهد بود. استفاده در حد اعتدال این محصول مفید و برای بدن ضروری است. اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود باعث مشکلات قلبی خواهد شد.

 ۳. به دلیل وجود ویتامین A در تقویت سیستم   عصبی و قدرت بینایی بسیار موثر است. مصرف آن برای کودکان به جهت جلوگیری از ضعف چشمان آنها توصیه می شود. 

 ۴. به دلیل مقادیر بالای ویتامین B مصرف روزانه آن باعث افزایش انرژی می شود و فعالیت های سنگین روزانه را آسان تر می کند.

۵. کره حیوانی به دلیل تامین چربی مورد نیاز پوست مصرف آن بسیار توصیه می شود، این ماده با ارزش از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می کند. همانطور که می دانید سلول های پوستی برای اینکه در برابر نور شدید خورشید بتوانند محافظت شود و دچار خشکی نشوند مداوم چربی از خود ترشح می کنند. اگر پوست مقدار چربی کمتری برخوردار باشد دچار خشکی می شود و سطح پوست به مرور چروک می شود.

۶. یکی از بیماری هایی که در اثر کمبود ویتامین A به وجود می آید ابتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید می باشد. کره حیوانی به دلیل داشتن ویتامین A برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد به تیروئید بسیار مفید است.

 ۷. همانطور که می دانید یک محرک عالی برای تقویت مغز امگا ۳ و امگا ۶ می باشد. با استفاده روزانه کره حیوانی بدنتان غنی از امگا سه و امگا ۶ خواهد شد و باعث افزایش سطح هوشیاری مغز می شود.

۸. کره حیوانی به دلیل سرشار بودن از بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره های کوتاه است می تواند باکتریهای مفید روده را تولید کند و منبع انرژی برای سلولهای روده باشد. همچنین بوتیرات به درمان سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند، این سندروم علائمی همچون اسهال، یبوست، نفخ و درد معده دارد.

۹. کره حیوانی یک منبع خوب لینوئیک کونژوگه می باشد، این نوع چربی مزایای بسیاری دارد که در گوشت و محصولات لبنی موجود است. از خواص آن به کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ، معده کبد، پروستات و سرطان سینه می توان اشاره کرد. 

فواید کره حیوانی

مصرف روزانه کره حیوانی چقدر است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه سلامت مصرف روزانه کره حیوانی در حد تعادل توصیه می شود. به افراد بالای دو سال پیشنهاد می شود ۲۰۰۰ گالری حدود ۲۲ گرم در روز که معادل ۳ قاشق غذاخوری می باشد در رژیم غذایی خود این مقدار چربی را قرار دهند. در روز می توان این مقدار را در انواع غذاها استفاده کرد و دیگر روغن های مضر صنعتی را کنار گذاشت. کره حیوانی را جایگزین مفیدی برای تهیه غذاها قرار  دهید و سفره های با ارزش غذایی بالا و بدون ضرر داشته باشید. 

چطور کره حیوانی اصیل را بشناسیم؟ 

  • رنگ طبیعی کره: کره حیوانی به طور طبیعی باید به رنگ سفید خامه ای تا زرده کهربایی باشد. همچنین رنگ کره سالم بدون هر نوع لکه و ناخالصی و تیرگی است.
  •  نوع بافت کره: کره حیوانی یکدست و یکنواخت است، بافت روی آن باید بدون سوراخ و حباب های هوا در هنگام برش زدن باشد.
  •  نوع طعم کره: کره حیوانی اصیل و خوب باید طعمی طبیعی داشته باشد. زمانی که کره را می خوریم نباید عطر و بوی غیر طبیعی مثل تندی، شوری و  ترشیدگی داشته باشد.
  • ترکیبات شیمیایی کره: کره حیوانی اسید از اسیدهای چرب مختلف با زنجیره های کوتاه متوسط و بلند تشکیل می شود. کره ای که حاوی اسیدهای چرب با زنجیره های کوتاه و متوسط است نسبت به کره ای که حاوی اسیدهای چرب با زنجیره های بلند می باشد هضم راحت تر و آسان تری دارد. در رابطه با این ویژگی کره حیوانی، سن شیردهی دام، سن دام، نوع تغذیه آن و… در نوع اسیدهای چرب آن و قوام چربی شیر تاثیر می گذارد.
  • نوع تغذیه دام: اگر برای دام از علوفه تازه استفاده کنند اسیدهای چرب غیر اشباع کره افزایش پیدا می کند، ولی اگر در تغذیه دام از علوفه خشک استفاده شود اسیدهای چرب اشباع بیشتر می شود و نقطه ذوب کره حیوانی بالاتر می رود.

کلام پایانی

با خصوصیات کره حیوانی کاملاً آشنا شدید، به این نکته توجه کنید که برخلاف تفکرات اشتباهی که رواج یافته است کره حیوانی غذایی سالم محسوب می شود و استفاده آن در حد اعتدال هیچ ضرری ندارد بلکه فواید بسیاری برای سلامتی بدن خواهد داشت. با توجه به نقطه ذوب بالای کره حیوانی و طعم خوشایند آن گزینه مناسبی  برای هر نوع غذایی خواهد بود. اعم از غذاهای پخته شده و سرخ کردنی. برای داشتن کودکان سالم در وعده های غذایی آن ها این ماده با ارزش غذایی بالا را قرار دهید. 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی قرار گرفته باشد. صنایع غذایی نوبر در کنار شماست برای انتخاب بهترین محصولات لبنی با بالاترین کیفیت تا بدنی سالم و پرنشاط داشته باشید.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *