Non classifié(e)

تفاوت پنیر سفید تازه و پنیر فتا چیست؟ خواص و کاربرد

پنیر فتا و پنیر سفید

همه ما می دانیم پنیرها انواع مختلفی دارند و اگر از طرفداران پنیر سفید و پنیر فتا باشید می دانید طعم های مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند. در گذشته پنیر بیشتر به عنوان یک وعده غذایی جداگانه مانند صبحانه استفاده می شد، اما امروزه در کنار دیگر مواد غذایی غذاها و دسرهای متنوع سرو می شود. ترکیب پنیرها با دیگر مواد غذایی توانسته طرفداران زیادی را به خود جذب کند. اینکه شما از تفاوتهای هر نوع پنیر مطلع باشید می توانید پنیر مورد نظر خود را نسبت به ذائقه خود درست انتخاب کنید. در این محتوا قصد داریم شما را با تفاوت ها، خواص و کاربردهای پنیر سفید و پنیر فتا آشنا کنیم.

پنیر سفید چیست؟

برای تهیه پنیر سفید ابتدا آب ماست چکیده جدا می شود تا به غلظت مورد نظر برسد، با روش‌های مختلفی این کار انجام می شود. می توان از فشار استفاده کرد یا به ماست ماده ای خشک که شامل پروتئین شیر می باشد اضافه کرد تا غلظت یابد. در ادامه محصول مایع پنیر و باکتری های مورد استفاده در ساخت پنیر اضافه می شود تا بافت و طعمی شبیه پنیر ایجاد شود. این نوع پنیر لاکتوز کمی دارد اما از باکتری های مفید کلسیم و پروتئین ها غنی می باشد که برای سلامت بدن الزامی هستند.

پنیر فتا چیست؟ 

نوعی از پنیر سفید رسیده در آب نمک می باشد که از کشور یونان منشأ می گیرد. این نوع پنیر به صورت سنتی در این کشور تولید می شود. تولید این نوع پنیر بیشتر از شیر گوسفند و یا ترکیب گوسفند و بز تهیه می شود. پس از تولید این نوع پنیر در محلول آب و نمک قرار می گیرد تا طعمی نمکی داشته باشد.

مقایسه پنیر فتا و سفید

پنیر فتا و سفید در نوع شیر و نحوه تولید آن تفاوت دارند. پنیر فتا پنیری یونانی است که بافت نرم و تردی دارد و به شکل سنتی با شیر گاو گوسفند و یا بز تولید می شود. پنیر فتا کالری و چربی کمتری نسبت به پنیرهای همچون چدار و پارمزان دارد. قرار گرفتن این پنیر داخل آب نمک باعث شوری و بالا رفتن مقدار سدیم در آن می شود. پنیر فتا را می توان منبع خوبی از  پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی دانست. به دلیل چربی کمتر انتخاب مناسبی نسبت به دیگر پنیر هاست. اما پنیر سفید گروهی از محصولات را در کنار هم جمع آورده که هم محصولات سنتی هم کارخانه‌ای را در بر می گیرد. پنیر سفید معمولاً از شیر گاو تهیه می شود، تفاوتهای پنیر سفید و پنیر فتا را در ادامه  شرح می دهیم:

  1. پنیر فتا به دلیل قرار گرفتن در آب نمک در مدت زیاد حالت شکننده و دانه ای دارد. به همین دلیل روی نان مالیده نمی شود. اما پنیر سفید شوری کمتری دارد، بافت نرم آن باعث شده به راحتی روی نان مالیده شود.
  2. پنیر فتا دارای مقادیری لاکتوز می باشد، به همین دلیل به افرادی که به این ماده حساسیت دارند پیشنهاد نمی شود. اما مصرف پنیر سفید به دلیل لاکتوز کمتر برای این افراد مانعی ندارد.
  3. پنیر فتا مقادیر زیادی از کلسیم، ویتامین D و منیزیم را داراست و برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید می باشد. همچنین پنیر فتا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  4. تفاوت دیگر پنیر فتا و پنیر سفید در نحوه نگهداری آن هاست. پنیر فتا در محلول آب و نمک نگهداری می شود، اما پنیر سفید را می توان خارج از آب نمک در صورتی که تغییر مزه و حالت ندهد نگهداری کرد.

کاربرد های پنیر فتا

بدون مشکل خورد می شود، برای سالادها مناسب است و می‌تواند جایگزینی برای پنیر موزارلا در پیتزا باشد و مورد استفاده قرار می گیرد. روی انواع سبزیجات بو داده پاشیده می شود و طعمی عالی به آن می بخشد. استفاده آن روی غذاهای خام باید هم دما با محیط باشد تا طعمی بهتر به غذا بدهد. پیش غذایی که با پنیر فتا می توان پیشنهاد کرد ترکیبی با زیتون، تکه های باگت خشک شده، گوشت برش خورده با کمی آب لیمو و روغن خواهد بود. پنیر فتا بر روی غذاهای داغ به صورت نرم شده اما بدون ذوب شدن قرار می‌گیرد. فتا برای برگر شکم پر انتخاب مناسب دیگری برای خوشمزه تر شدن آن خواهد بود. 

خواص پنیر فتا یا پنیر سفید

با توجه به اینکه پنیر یک وعده غذایی محبوب در سلامتی و تغذیه همه افراد است و انواع و اقسام متنوعی دارد، در بسیاری از وعده‌های غذایی جای خود را پیدا کرده است. تحقیقات منتشر شده نشان می دهد هرچه پنیر بیشتر بماند خواص آن بیشتر خواهد شد و به سلامت بدن بیشتر کمک می کند. انواع مختلف پنیر، درصد چربی مختلفی دارند؛ اما تاثیری بر کلسترول خون ندارند. متخصصان تغذیه فواید پنیر را در درمان بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان بیان کردند. یکی دیگر از فواید پنیر جلوگیری از پوسیدگی دندان، کاهش میگرن ها و کاهش کم خونی نیز می باشد. خواص دیگر پنیر را به مختصر برای شما بر می‌شماریم:

  •  جلوگیری از سرطان
  •  سلامت روده
  •  کاهش خطر ابتلا به بیماری چشم
  •  پیشگیری از سرطان کبد
  •  تقویت سیستم ایمنی 

روش نگهداری از پنیر فتا

پنیر فتا را اگر در شرایط مناسب نگهداری نکنید به سرعت خشک و ترش می شود. بسته بندی های پنیر فتا معمولاً کمی آب نمک دارد. اگر اتفاقی و سهواً آب آن خارج شد می توانید کمی آب نمک به پنیر اضافه کنید.

از همراهی شما در این مقاله بسیار سپاسگزاریم، امیدواریم این محتوا برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد. صنایع غذایی نوبر تلاش می کند بهترین محصولات را با شناخت کامل در اختیار شما عزیزان قرار دهد‌.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *