مقاله ها

چرا و به چه اندازه باید لبنیات مصرف کنیم؟

درگذشته انسان ها فکر میکردند که  فقط باید برای برطرف کردن گرسنگی غذا بخورند، اما امروزه با توجه به رشد علمی و فرهنگی جامعه، همه ما در کنار رفع گرسنگی، برای رشد و تقویت قوای بدن به سراغ غذا می رویم و همواره سعی می کنیم که با دقت بیشتری رژیم غذایی و مواد مصرفی را انتخاب کنیم. در طبقه سوم هرم غذایی گروه گوشت و لبنیات را می‌بینیم که نشان دهنده اهمیت فراوان این گروه در وعده های غذایی می باشد و اگر لبنیات را از رژیم غذایی حذف کنیم، با کمبود شدید کلسیم و دیگر ویتامین ها مواجه خواهیم بود. اگر شیر دوست ندارید یا از خوردن پنیر لذت نمیبرید می توانید سایر لبنیات را جایگزین کنید چرا که تمامی این ها از شیر تهیه می شوند و خواص تقریبا یکسانی و میتوانند جایگزین یک دیگر در برنامه غذایی شما باشند. در ادامه دلیل اهمیت مصرف لبنیات و مقدار مصرف آن را برای شما شرح داده ایم.

چرا مصرف روزانه شیر مهم است؟

از اهمیت مصرف شیر همیشه و همه جا گفته شده، اما چرا بر مصرف روزانه آن تاکید می شود؟ شیر با وجود انواع ویتامین ها، املاح و پروتئین نقش بسزایی در سلامت افراد دارد. برای دریافت ۲۰ الی ۲۵ درصد سهم روزانه پروتئین بدن، تنها به نیم لیتر شیر نیاز است. همچنین با داشتن ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های K,D,E,A می باشد؛ ویتامین های مورد نیاز بدن را به صورت روزانه تامین می کند. همه ما از کلسیم سرشار شیر آگاهیم، خطر پوکی استخوان در سالمندان بسیار شایع است، با رساندن کلسیم به استخوان ها می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد به همین خاطر مصرف روزانه شیر مورد تاکید پزشکان می باشد. همچنین این ماده غذایی در افزایش قد و حفظ پوست و موی سالم نیز موثر است. پس مصرف روزانه شیر برای همه سنین توصیه می شود. می‌توان گفت هیچ ماده غذایی مثل شیر و فراورده های آن، به طور کامل و جامع همه خاصیت های مورد نیاز بدن را ندارد. با مصرف لبنیات کم چرب از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون می توان جلوگیری کرد.

مقدار مصرف روزانه پنیر

پنیر یکی از فراورده های به دست آمده از شیر است و این ماده غذایی طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. مصرف روزانه پنیر برای همه افراد توصیه شده و می‌توان تا ۲ الی ۴ واحد در روز مصرف کرد. پنیرها انواع مختلفی دارند که به پنیر با رطوبت کم، با رطوبت متوسط، با رطوبت زیاد تقسیم بندی می شود. پنیرها انواع مختلفی دارند که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پنیر سفید
  • پنیر خامه ای
  • پنیر لبنه
  • پنیر پروسس
  • پنیر پروسس چدار
  • پنیر دانمارکی
  • پنیر پیتزا
  • پنیر موزارلا

که تعدادی از آنها برای صبحانه سایر آنها برای تهیه انواع غذا استفاده می شوند. برای تامین مواد معدنی موجود در شیر علاوه بر استفاده روزانه آن می توانید محصولات لبنی دیگر را نیز مصرف کنید. پنیر نیز جزئی از خانواده لبنیات است و منبع مناسبی از کلسیم، پروتئین و فسفر محسوب می شود. بدن شما با مصرف ۳۰ گرم پنیر، ۸ گرم پروتئین و ۲۰۰ میلیون گرم کلسیم دریافت می‌کند. این مقدار پنیر با ۲۰۰ گرم شیر برابری می کند و همین مقدار کلسیم و پروتئین را به بدن می رساند. از دیگر فواید مصرف پنیر میتوان به خاصیت ضد میکروبی آن در حفره دهان اشاره کرد. پس از صرف غذا، پنیر مانع از اسیدی شدن دهان می شود و با داشتن منابع بالایی از پروتئین، فسفر و کلسیم در جلوگیری از پوسیدگی دندان و محافظت از مینای دندان بسیار موثر است. همچنین به افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، مصرف پنیر بسیار توصیه شده، زیرا مقدار لاکتوز موجود در پنیر و ماست بسیار کم است و این افراد با مصرف پنیر دچار درد شکمی، اسهال و نفخ نمی شوند‌. برای داشتن خوابی آرام و بدون کابوس مصرف پنیر در شب نیز توصیه شده است. با دانستن فواید بی شمار پنیر از همین لحظه مصرف آن را در وعده های غذایی خود بگنجانید و با این تصمیم به سلامت خود و خانواده‌تان کمک کنید.

مقدار مصرف روزانه کشک

کشک یکی از فراورده های لبنی است که از دوغ تهیه می شود، این ماده غذایی پر خاصیت مختص ایران بوده و در تهیه انواع غذاهای ایرانی نقش پررنگی دارد. در گذشته از کشک خشک استفاده می کردند، اکنون با وجود کارخانجات لبنیاتی کشک مایع با همان خاصیت، همان طعم و مزه تهیه و تولید می شود. کشک با ارزش غذایی بالا دارای مقادیر زیادی مواد آلی همچون نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، آهن و کلسیم است. این ماده غذایی را می‌توانید در وعده های غذایی روزانه قرار دهید و از خواص فوق‌العاده آن بهره ببرید.

خواص کشک:

امروزه با تحقیقات انجام شده دریافته اند کشک به درمان عفونت های پوستی، تیرگی دور چشم، آفتاب سوختگی کمک می‌کند. همچنین بهبود دهنده رنگ پوست است و خاصیت ضد پیری نیز دارد.

افرادی که مشکلات گوارشی دارند حتما کشک مصرف کنند؛ زیرا کشک به هضم آسان غذا کمک می کند، از اسهال جلوگیری می کند و یک ضدعفونی کننده بی نظیر دستگاه گوارش محسوب می شود. افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند در رژیم غذایی خود کشک را قرار دهند؛ زیرا کشک سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، کشک با داشتن مقادیر بالایی کلسیم از جذب چربی جلوگیری می کند و توده چربی را کاهش می دهد، در مواقعی که احساس گرسنگی می‌کنید، باعث کاهش احساس گرسنگی در شما می شود. همچنین افرادی که ورزش می کنند و قصد عضله سازی دارند مصرف کشک را در برنامه غذایی خود قرار دهند؛ زیرا باعث حفظ بافت بدن می شود، پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند، در عضله سازی و تقویت آنها بسیار موثر است.

از خواص کشک برای بانوان باردار بسیار گفته شده است:

  • این ماده به استخوان بندی جنین کمک می کند
  • فشار خون مادر را پایین نگه می دارد
  • از سوء هاضمه مادر جلوگیری می کند
  • دمای بدن را متعادل نگه می دارد و وضعیت گوارش را بهبود می بخشد.

با توجه به خواص بی نظیر کشک هر فرد با مصرف روزانه کشک در رژیم غذایی خود می تواند بدنی سالم و پر نشاط داشته باشد.

کلام آخر

برای همه سنین از کودکان تا سالمندان و همچنین هر فردی با هر ذائقه ای مصرف محصولات لبنی توصیه می شود. لبنیات با وجود خواص بی شمار خود نه تنها هیچ آسیبی به بدن نمی رسانند، بلکه بیشترین فواید را در مقایسه با دیگر مواد غذایی دارند و یک گزینه مناسب برای وعده های غذایی و میان وعده های ما هستند. بدن کودکان به مصرف روزانه شیر و مشتقات آن نیاز دارد تا رشد و نمو کند. پس با شیرکاکائو، شیرموز و شیرتوت فرنگی آنها را به خوردن این فراورده های ارزشمند مشتاق کنید.

از همراهی شما در این محتوا سپاسگزارم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *